Miksi ilmainen asiakas ei ole kiinnostava?

ilmainen asiakas

Ostajana arvostan nopeutta. Kun ostohousut ovat jalassa, haluan edistää asiaa heti.

Päädyn usein valitsemaan sellaisen yhteistyökumppanin, joka nopeimmin reagoi tarjouskyselyyni. Oli kyseessä digipalvelumuotoilu, tilitoimisto tai vaikkapa juhlatila. Haluan asioida sellaisen myyjän kanssa, joka huomioi minut ja on kiinnostunut tarpeistani. Tarjousta en aina tarvitse salamana, mutta arvostan tietoa siitä, että aito ihminen käsittelee sitä ja palaa asiaan luvattuna ajankohtana.

Saman kaavan tarjousnivaska, joka toimitetaan kaikille kyselijöille, menee roskakoriini. Haluan, että myyjä kuuntelee, kysyy minulle merkityksellisistä asioista, niistäkin, joita en ehkä itse tullut ajatelleeksi. Haluan räätälöidyn, tarpeisiini sopivimman ratkaisun kohtuuhinnoittelulla. Ja itsekin myyjänä, tiedän kyllä, ettei aidosti hyvää saa ilmaiseksi.

Tänään työmatkalla kiirehdin kuntosalin ohi. Saliketjun promoottorit jakoivat ilmaisen kokeilun kuponkeja. Ei kiinnostanut. Ei nimittäin kiinnostanut heidän myyntipäällikköään vastata tarjouskyselyyni henkilöstöliikuntasopimukseen liittyen. Teimme sopimuksen kilpailijan kanssa.

Promoottorit tihkusateessa tekivät parhaansa, että edes joku kiinnostuisi heidän kuntosaliketjustaan. Rahaa palaa markkinointiin, mutta ilmaiseksi oveen koputteleva asiakas ei kiinnostanutkaan.

Myyjä, ajattele kuten ostaja. Mitä asioita sinä arvostat ostokokemuksessasi? Kun tuote tai palvelu ei ole täysin uniikki, myyntityön pienet vivahteet ovat ostopäätöksen kannalta merkittävimmässä roolissa.

Jasmine Plavsic

Kirjoittaja  on vaikuttajamarkkinointiyritys PRESSER Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.   

www.presser.fi  | LinkedIn | Twitter

---

Lue lisää tarinoita ja napakoita kannanottoja myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

 

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.